1. Identifikační číslo:
— neuvedeno —
2. Kód:
— neuvedeno —
3. Pojmenování (název) životní situace:
Žádost o zrušení živnostenského oprávnění
4. Základní informace k životní situaci:
O zrušení živnostenského oprávnění může požádat každá fyzická nebo právnická osoba, která již dále nehodlá provozovat živnost.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Podnikatel – fyzická osoba, právnická osoba; případně pověřená osoba, zmocněnec.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
O žádosti podnikatele o zrušení živnostenského oprávnění rozhoduje živnostenský úřad ve správním řízení.
7. Jakým způsobem zahájit řešení životní situace:
Podáním písemné žádosti na kterémkoli živnostenském úřadě – centrálním registračním místě (CRM) osobně nebo v zastoupení, elektronicky se zaručeným elektronickým podpisem, prostřednictvím datových schránek. Lze využít kterékoli kontaktní místo veřejné správy (CzechPOINT).
8. Na které instituci životní situaci řešit:
- Na kterémkoli živnostenském úřadě – centrálním registračním místě (CRM), včetně Úřadu městské části Praha 20
- Na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy (CzechPOINT)
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
- Na kterémkoli živnostenském úřadě – centrálním registračním místě (CRM), včetně Úřadu městské části Praha 20
- Na kterémkoli kontaktním místě veřejné správy (CzechPOINT)
Na Úřadu městské části Praha 20 řeší agendu odbor živnostenský a občanskosprávních agend, který má úřední hodiny následovně:
pondělí | 8:00 – 12:00 | 13:00 – 18:00 |
středa | 8:00 – 12:00 | 13:00 – 18:00 |
pátek | 8:00 – 11:00 |
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou:
- Fyzická osoba: – žádost – vyplněný formulář, doklad totožnosti
- Právnická osoba: – žádost – vyplněný formulář, doklad totožnosti jednatele
- Pověřená osoba: – žádost – vyplněný formulář, doklad totožnosti pověřené osoby, plná moc k zastupování (úřední ověření se nevyžaduje).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Povinný formulář není nepředepsán, oznámení o přerušení živnosti je možno učinit i neformální formou. Lze využít Jednotný registrační formulář (JRF) – Změnový list. Potřebné formuláře naleznete na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Formuláře jsou k dispozici také na odboru živnostenském a občanskosprávních agend ÚMČ Praha 20.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Zrušení živnostenského oprávnění nepodléhá správnímu poplatku.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
30 dnů ode dne doručení žádosti živnostenskému úřadu.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace:
— neuvedeno —
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány:
— neuvedeno —
16. Elektronická služba, kterou lze využít:
- Informační systém datových schránek pro zaslání oznámení o přerušení živnostenského podnikání.
- Elektronická pošta, oznámení musí být opatřeno zaručeným elektronickým podpisem.
- Jednotný registrační formulář (JRF) na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
Při osobní návštěvě odboru živnostenského a občanskosprávních agend ÚMČ Praha 20 není nutno vyplňovat Jednotný registrační formulář, bude zpracován elektronicky referentem.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) ve znění pozdějších předpisů (§ 58 odst. 1, písm. c).
18. Jaké jsou související předpisy:
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů a další.
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Proti rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění nebo proti rozhodnutí o zamítnutí žádosti o zrušení živnostenského oprávnění lze podat odvolání ve lhůtě 15 dnů ode dne jeho oznámení; prvním dnem lhůty je den následující po dni oznámení rozhodnutí. Odvolání proti rozhodnutí vydaném odborem živnostenským a občanskosprávních agend ÚMČ Praha 20 se podává u městské části Praha 20, úřadu městské části a rozhoduje o něm Hlavní město Praha, Magistrát hl. m. Prahy, odbor živnostenský a občanskosprávní.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností:
— neuvedeno —
21. Nejčastější dotazy:
- Nevím určitě, zda chci úplně zrušit oprávnění, lze pouze přerušit provozování živnosti? Ano, podnikatel může pouze přerušit provozování živnosti.
- Kdy moje oprávnění provozovat živnost zaniká?
- Živnostenské oprávnění zaniká dnem nabytí právní moci rozhodnutí o jeho zrušení.
- Je nutno dokládat k žádosti o zrušení souhlas správce daně?
- Nikoliv.
- Mohu o zrušení živnostenského oprávnění požádat na kterémkoliv živnostenském úřadě v ČR?
- Ano, je to možné.
- Musím v žádosti uvádět každou živnost zvlášť nebo mohu na jednom formuláři požádat o zrušení celého podnikání?
O zrušení každé živnosti je třeba požádat jmenovitě.
22. Další informace:
Prostřednictvím Jednotného registračního formuláře (JRF) lze zároveň se žádostí o zrušení živnostenského podnikání učinit oznámení o ukončení samostatné výdělečné činnosti ve vztahu k České správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a příslušnému správci daně (formulář MF).
Živnostenský úřad zruší živnostenské oprávnění na žádost podnikatele ke dni, který mu podnikatel oznámí, nejdříve však ke dni doručení žádosti. Není-li datum zrušení podnikatelem uvedeno, je živnostenské oprávnění zrušeno ke dni nabytí právní moci rozhodnutí živnostenského úřadu.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě:
Sbírka zákonů ČR; stránky Ministerstva průmyslu a obchodu.
24. Související životní situace a návody, jak je řešit:
— neuvedeno —
25. Za správnost popisu odpovídá útvar
odbor živnostenský a občanskosprávních agend ÚMČ Praha 20
26. Kontaktní osoba:
Ing. Milan Hejkrlík
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
01. 01. 2019
28. Popis byl naposledy aktualizován:
09. 07. 2019
29. Datum konce platnosti popisu:
— neuvedeno —
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace:
— neuvedeno —