- NÁZEV ÚKONU
ŽÁDOST O VÝJIMKU Z DOSAHOVÁNÍ CÍLŮ OCHRANY VOD
Dle ustanovení § 23a odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), v platném znění.
- SUBJEKT, VŮČI KTERÉMU SE ÚKON VYKONÁVÁ
- Osoba starší 18 let, můžete jednat osobně nebo prostřednictvím úředně ověřenou plnou mocí zmocněného zástupce.
- Právnická osoba jedná prostřednictvím své oprávněné osoby.
- OKOLNOSTI, KE KTERÝM SE VYKONÁNÍ ÚKONU VZTAHUJE
Žádost o výjimku z dosahování cílů ochrany vod dle ustanovení § 23a odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (dále jen vodní zákon), v platném znění. (8) Dle odst. 8 zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon, v platném znění je zhoršení či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové nebo podzemní vody podle odstavce 7 je možné pouze na základě výjimky, kterou udělí vodoprávní úřad na základě žádosti při současném splnění podmínek uvedených v § 23odst. 8 vodního zákona.
- CHARAKTERISTIKA ÚKONU
Cíle ochrany vod jako složky životního prostředí (dále jen „cíle ochrany vod“) jsou dle odst. 1 §23 vodního zákona.
Cíle ochrany vod pro povrchové vody jsou dle vodního zákona: zamezení zhoršení stavu všech útvarů těchto vod, včetně vodních útvarů ležících v téže mezinárodní oblasti povodí, zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech útvarů těchto vod a dosažení jejich dobrého stavu, s výjimkou útvarů uvedených v bodu 3 § 23 vodního zákona (zajištění ochrany, zlepšení stavu všech umělých a silně ovlivněných vodních útvarů a dosažení jejich dobrého ekologického potenciálu a dobrého chemického stavu) a dále snížení jejich znečištění prioritními látkami a zastavení nebo postupné odstraňování emisí, vypouštění a úniků prioritních nebezpečných látek.
Cíle ochrany vod pro podzemní vody jsou dle vodního zákona: zamezení nebo omezení vstupů nebezpečných, zvlášť nebezpečných a jiných závadných látek do těchto vod a zamezení zhoršení stavu všech útvarů těchto vod, zajištění ochrany, zlepšení stavu a obnova všech útvarů těchto vod a zajištění vyváženého stavu mezi odběry podzemní vody a jejím doplňováním, s cílem dosáhnout dobrého stavu těchto vod, odvrácení jakéhokoliv významného a trvajícího vzestupného trendu koncentrace nebezpečných, zvlášť nebezpečných a jiných závadných látek jako důsledku dopadů lidské činnosti, za účelem účinného snížení znečištění těchto vod a dále též v oblastech vymezených v § 28 odst. 1, § 30 odst. 1, § 32 odst. 2, § 33 odst. 1, § 34 odst. 1 a § 35 odst. 1 a ve zvláště chráněných územích podle zvláštních zákonů31) dosažení cílů stanovených pro povrchové vody podle písmene a) a pro podzemní vody podle písmene b), pokud v těchto oblastech nejsou pro tyto vody stanoveny zvláštními právními předpisy odlišné požadavky.
Pro povrchové vody musí být dle vodního zákona dosaženo nejlepšího možného ekologického a chemického stavu při daných vlivech, kterým nebylo možné předejít v důsledku povahy lidské činnosti nebo znečištění,
Pro podzemní vody musí být dosaženo nejmenší možné změny oproti dobrému stavu podzemní vody při daných vlivech, kterým nebylo možné předejít v důsledku povahy lidské činnosti nebo znečištění a nedojde k dalšímu zhoršení stavu dotčeného vodního útvaru a
- 23a odst. 7 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) říká: „Dobrého stavu podzemních vod, dobrého ekologického stavu, dobrého ekologického potenciálu nebo předcházení zhoršování stavu útvaru povrchové nebo podzemní vody nemusí být dosaženo v důsledku nových změn fyzikálních poměrů v útvaru povrchové vody nebo změn hladin útvarů podzemních vod. Ke zhoršení stavu útvaru povrchové vody z velmi dobrého na dobrý může dojít v důsledku nových trvalých lidských činností“.
- 23a odst. 8 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) Zhoršení či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové nebo podzemní vody podle odstavce 7 je možné pouze na základě výjimky, kterou udělí vodoprávní úřad na základě žádosti při současném splnění těchto podmínek:
- a) jsou učiněny všechny schůdné kroky k omezení nepříznivých vlivů na stav vodního útvaru,
- b) důvody těchto změn nebo úprav jsou výslovně uvedeny a vysvětleny v plánu povodí podle § 24 a dané cíle se každých šest let přezkoumávají,
- c) důvody těchto změn nebo úprav vyplývají z nadřazeného veřejného zájmu, nebo pokud jsou přínosy pro životní prostředí a společnost při dosahování cílů podle odstavce 1 převáženy přínosy nových změn pro lidské zdraví, udržení ochrany obyvatel nebo udržitelný rozvoj a
- d) prospěšné cíle, které z těchto změn nebo úprav vodního útvaru vyplývají, nelze z důvodů technické neproveditelnosti nebo pro neúměrné náklady dosáhnout jinými prostředky, jež by byly z hlediska životního prostředí významně lepší.
Dle §23a odst. 9 vodního zákona nelze bez udělené výjimky podle odstavce 8 záměr vedoucí ke zhoršení či znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchových nebo podzemních vod povolit ani provést.
- VÝSLEDEK ÚKONU
Správní řízení je ukončeno rozhodnutím.
- KDY VĚC ŘEŠIT
Dnem doručení žádosti je zahájeno řízení o žádosti ve věci a v rozsahu, ve kterém je žádost podána.
7. VÝČET DOKLADŮ, JINÝCH DOKUMENTŮ A DALŠÍCH NÁLEŽITOSTÍ K INICICACI ÚKONU PROVEDENÝCH ELEKTRONICKY A JINAK NEŽ
Formuláře zveřejňuje odbor životního prostředí a dopravy mimo jiné také na oficiálních internetových stránkách úřadu www.pocernice.cz odkaz Formuláře s přílohami, případně si můžete vyzvednout tiskopis na Odboru životního prostředí a dopravy, Úřadu městské části Praha 20, detašované pracoviště, budova Jívanská 635.
FORMULÁŘ Č. 24: Žádost o výjimku z dosahování cílů ochrany vod.
- KDE A JAKÝM ZPŮSOBEM LZE ÚKON INICIOVAT ELEKTRONICKY
ÚMČ Praha 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.
IDDS: seibq29
E-MAIL: urad@pocernice.cz
- KDE A JAKÝM ZPŮSOBEM LZE ÚKON INICIOVAT JINAK NEŽ ELEKTRONICKY
- PŘEDÁNÍM ŽÁDOSTI a příloh DO PODATELNY ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.
- PŘEDÁNÍM ŽÁDOSTI a příloh NA DETAŠOVANÉ PRACOVIŠTĚ ODBORU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A DOPRAVY ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20.V tomto případě bude žádost doručena do podatelny zaměstnancem odboru životního prostředí a dopravy ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.
Se svou žádostí se obraťte v úřední dny na Odbor životního prostředí a dopravy na:
Ing. Yvonu Hájkovou, detašované pracoviště, budova Jívanská 635, dveře č. 214
- pondělí od 8.00 – 12.00 hod. a dále od 12.30 do 18.00 hod.
- středa od 8.00 – 12.00 hod. a dále od 12.30 do 18.00 hod.
- pátek od 8.00 – 11.00 hod.
- Správní a jiné poplatky PŘI INICIACI ÚKONU PROVEDENÉM ELEKTRONICKY A JINAK NEŽ ELEKTRONICKY
Správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, pro výjimky z dosahování cílů ochrany vod není stanoven.
- OPRAVNÉ PROSTŘEDKY
Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat do 15 dnů ode dne jeho oznámení k Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy, Jungmannova 35, Praha 1, podáním u zdejšího odboru životního prostředí a dopravy.
Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka. Odvoláním lze napadnout výrokovou část rozhodnutí, jednotlivý výrok nebo jeho vedlejší ustanovení. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné.
- ČASTÉ DOTAZY
Jaké jsou lhůty pro vyřízení?
- Dle složitosti projednávaného případu podle § 115 odst. 11 zákona č. 254/2001 Sb., bezodkladně, v ostatních případech nejdéle do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení, ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců.
Jaké doklady a informace jsou nutné?
- Platný doklad totožnosti. Další potřebné doklady jsou uvedené v jednotlivých formulářích a jeho příloze. Liší se dle konkrétní žádosti, je proto nezbytné prostudovat příslušný formulář a přílohu a rovněž doložit doklady, které jsou požadované ve stavebním povolen, např.
Jaké další činnosti mohou být po žadateli požadovány?
- V případě podání neúplné žádosti bude žadatel vyzván k doplnění podané žádosti.
- JAKÉ SANKCE MOHOU BÝT UPLATNĚNY V PŘÍPADĚ NEDODRŽENÍ POVINNOSTÍ
V zákoně vodním nejsou taxativně vymezeny, ale u jednotlivých konkrétních případů nedodržení povinností budou sankce vycházet z příslušných ustanovení nejen vodního, ale i stavebního zákona.
- PŮSOBNOST
Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti:
Vodoprávní úřad místně příslušný podle ust. § 11 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), věcně příslušný podle § 106 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“) a dále příslušný podle § 32 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, a § 4 vyhlášky č. 55/2000 Sb. HMP, kterou se vydává Statut hl. m. Prahy, obojí ve znění pozdějších předpisů a dále jako speciální stavební úřad příslušný podle § 15 odst. 1 písm. d) zákona č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“) a podle § 15 odst. 5 vodního zákona
- TÉMATICKÁ OBLAST, V NÍŽ SE ÚKON VYKONÁVÁ
- Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
- zákon č. 500/2004 sb., správní řád v platném znění,
- zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, v platném znění,
- vyhláška č. 55/2000 Sb. HMP, kterou se vydává Statut hl. m. Prahy, ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláška č. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu,
- vyhláška č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu, ve znění vyhlášky č. 63/2013 Sb., a vyhlášky č. 66/2018 Sb.
- KLÍČOVÁ SLOVA TÝKAJÍCÍ SE ÚKONU
- výjimka z dosahování cílů ochrany vod
- POČÁTEČNÍ PLATNOST POPISU ÚKONU
Popis je platný dle právního stavu ke dni 31. 3. 2021
- KONEC PLATNOSTI POPISU ÚKONU
Do doby změny novelizace či jiné změny uvedených právních norem.
Průběžná aktualizace ke dni 31. 3. 2022
- VÝSLEDEK ÚKONU JE VEDENÝ VE VODOPRÁVNÍ EVIDENCI
- IKF: 160021; Značka: Stav 2-12; Popis: Měsíční výkaz o stavebních ohlášeních a povoleních, budovách a bytech
- Centrální registr vodoprávní evidence (CRVE) Ministerstva zemědělství ČR.