Voda – Žádost o udělení souhlasu dle § 17 vodního zákona odst. 1 vodního zákona

  1. NÁZEV ÚKONU

UDĚLENÍ SOUHLASU DLE § 17 ODST. 1 VODNÍHO ZÁKONA

  1. SUBJEKT, VŮČI KTERÉMU SE ÚKON VYKONÁVÁ A OKOLNOSTI, KE KTERÝM SE VYKONÁNÍ ÚKONU VZTAHUJE

Osoba starší 18 let, můžete jednat osobně nebo prostřednictvím úředně ověřenou plnou mocí zmocněného zástupce.

Právnická osoba jedná prostřednictvím své oprávněné osoby.

  1. OKOLNOSTI, KE KTERÝM SE VYKONÁNÍ ÚKONU VZTAHUJE

Vodoprávní úřad má obecně závaznou vyhláškou č. 55/2000 Sb., hl. m. Prahy, kterou se vydává Statut hlavního města Prahy (dále jen „Statut“) svěřenou pravomoc k vydávání souhlasů pouze dle ust. § 17 odst. 1 vodního zákona, a to:

k vydání souhlasů ke stavbám, zařízením nebo činnostem, k nimž není třeba povolení podle vodního zákona, které však mohou ovlivnit vodní poměry, s výjimkou případů uvedených v § 17 odst. 1 písm. b) a záměrů vyžadují povolení podle stavebního zákona.

Vzhledem ke složitosti problematiky uvádí vodoprávní úřad následující upřesnění okolností, ke kterým se vykonání úkonu vztahuje.

Dle výkladu Magistrátu hl. m. Prahy použití slova „záměr“ ve Statutu může vyvolat dojem, že se jedná o záměr definovaný novým stavebním zákonem, ale není tomu tak, u slova záměr není odkaz na stavební zákon. Slovo „záměr“ je nutné vykládat ve smyslu § 17 vodního zákona (ke stavbám, zařízením nebo činnostem, k nimž není třeba povolení podle tohoto zákona, které však mohou ovlivnit vodní poměry), tj. záměr = vrt, nikoliv celý stavební záměr (např. bytového domu), záměr = geologické práce jako činnost.

Z výše uvedeného vyplývá:

  • 17 odst. 1 písm. i) vodního zákonageologické práce nejsou záměrem, který by podléhal projednání dle stavebního zákona – kompetenci k vydání souhlasu má vždy Odbor ochrany prostředí Magistrátu hlavního města Praha (dále jen „OCP MHMP“).
  • 17 odst. 1 písm. g) vodního zákonavrt pro tepelné čerpadlo není záměrem ve smyslu stavebního zákona a obecní stavební úřad vrty v rámci stavebního řízení neprojednává – a to ani v případě, že jsou navrženy v rámci stavebního záměru ve smyslu stavebního zákona (např. v rámci stavby byt. domu).

Souhlas k vrtům pro tepelné čerpadlo dle ust. § 17 odst. 1 písm. g) vodního zákona je proto vždy nutné vydat rozhodnutím, není možné souhlas nahradit jednotným environmentálním stanoviskem (dále jen „JES“), protože obecní stavební úřad by nemohl podmínky převzít – vrty nebudou předmětem ani součástí stavebního řízení.

Z výše uvedeného vyplývá, že vrty pro tepelná čerpadla jsou VŽDY záměrem, který nevyžaduje povolení podle stavebního zákona, a příslušným k udělení souhlasu je OCP MHMP.

Vrty pro tepelná čerpadla nelze srovnávat se stavbami pro výrobu energie z obnovitelných zdrojů (např. fotovoltaika). Fotovoltaika je na rozdíl od vrtů pro tepelná čerpadla považována za stavbu ve smyslu stavebního zákona a podléhá projednání dle stavebního zákona. Stavby pro výrobu el. energie z obnovitelných zdrojů jsou součástí záměru ve smyslu stavebního zákona a obecní stavební úřad je v rámci stavebního řízení posuzuje a jsou předmětem správního řízení.

  1. CHARAKTERISTIKA ÚKONU

Vyplývá-li to z povahy věci, může vodoprávní úřad v souhlasu stanovit podmínky i dobu, po kterou se souhlas uděluje.

Souhlas vydaný vodoprávním úřadem je závazný pro příslušné orgány při postupu podle zvláštních zákonů (např. č. 283/2021 Sb., stavební zákon, č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a st. báňské správě, v platném znění, zák. č. 157/2009 Sb., o nakládání s těžebním odpadem a o změně některých zákonů).

Souhlasu podle odst. 1 vodního zákona není třeba k činnostem, jichž je třeba při cvičení nebo zásahu Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek požární ochrany, Báňské záchranné služby, Policie České republiky a ozbrojených sil České republiky, které v případech cvičení postupují v dohodě s příslušným vodoprávním úřadem.

Dle ust. § 17 odst. 6 vodního zákona, vodoprávní úřad před vydáním souhlasu podle odstavce § 17 odst. 1 vodního zákona, posoudí možnost zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo stavu útvaru podzemní vody. Zároveň posoudí, zda provedením záměru nedojde k takové změně fyzikálních poměrů, která by vedla ke znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody. Dojde-li k závěru, že provedení záměru může vést ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení stavu útvaru podzemní vody nebo znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, před vydáním souhlasu podle odstavce 1 upozorní žadatele, že bez výjimky podle § 23a odst. 8 není možné záměr povolit ani provést a že bez této výjimky nelze souhlas podle odstavce 1 vydat.

Dle ust. § 17 odst. 7 vodního zákona, jedná-li se o záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko, souhlas podle odstavce 1 se nevydává. Dojde-li orgán příslušný k vydání jednotného environmentálního stanoviska k závěru, že provedení záměru může vést ke zhoršení stavu nebo ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo ke zhoršení stavu útvaru podzemní vody nebo znemožnění dosažení dobrého stavu nebo dobrého ekologického potenciálu útvaru povrchové vody nebo dobrého stavu útvaru podzemní vody, upozorní žadatele před vydáním jednotného environmentálního stanoviska, že bez výjimky podle § 23a odst. 8 nelze vydat souhlasné jednotné environmentální stanovisko.

  1. VÝSLEDEK ÚKONU

Výsledkem je souhlas vodoprávního úřadu odboru životního prostředí Úřadu městské části Praha 20.

  1. KDY VĚC ŘEŠIT

Dnem doručení žádosti je zahájeno řízení o žádosti ve věci a v rozsahu, ve kterém je žádost podána.

  1. VÝČET DOKLADŮ, JINÝCH DOKUMENTŮ A DALŠÍCH NÁLEŽITOSTÍ K INICIACI ÚKONU PROVEDENÉ ELEKTRONICKY A JINAK NEŽ ELEKTRONICKY

Chcete-li získat souhlas vodoprávního úřadu dle § 17 odst. 1 vodního zákona, v platném znění, v rozsahu působnosti svěřené Statutem hl. m. Prahy, vyzvedněte si tiskopis na Odboru životního prostředí, Úřadu městské části Praha 20, detašované pracoviště, budova Jívanská 635. Své formuláře zveřejňuje odbor životního prostředí mimo jiné také na oficiálních internetových stránkách úřadu www.pocernice.cz odkaz Formuláře s přílohami.

FORMULÁŘ Č. 11: Žádost o udělení souhlasu vodoprávního úřadu.

8. KDE A JAKÝM ZPŮSOBEM LZE ÚKON INICIOVAT ELEKTRONICKY

ÚMČ Praha 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.

IDDS:              seibq29

E-MAIL:          urad@pocernice.cz

 

9. KDE A JAKÝM ZPŮSOBEM LZE ÚKON INICIOVAT JINAK NEŽ ELEKTRONICKY

  • PŘEDÁNÍM ŽÁDOSTI a příloh DO PODATELNY ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.
  • PŘEDÁNÍM ŽÁDOSTI a příloh NA DETAŠOVANÉ PRACOVIŠTĚ ODBORU ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20.V tomto případě bude žádost doručena do podatelny zaměstnancem odboru životního prostředí ÚŘADU MĚSTSKÉ ČÁSTI PRAHA 20, Jívanská 647/10, 193 21 Praha 9 – Horní Počernice.

Se svou žádostí se obraťte v úřední dny na Odbor životního prostředí na:

Ing. Yvonu Hájkovou, detašované pracoviště, budova Jívanská 635, dveře č. 214

  • pondělí od 8.00 – 12.00 hod. a dále od 12.30 do 18.00 hod.
  • středa   od 8.00 – 12.00 hod. a dále od 12.30 do 18.00 hod.
  • pátek    od 8.00 – 11.00 hod.

 

10. SPRÁVNÍ A JINÉ POPLATKY PŘI INICIACI ÚKONU PROVEDENÉM ELEKTRONICKY A JINAK NEŽ ELEKTRONICKY

Správní poplatek dle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, pro vydání souhlasu dle ust. § 17 odst. 1 vodního zákona není stanoven.

 

11. OPRAVNÉ PROSTŘEDKY

Proti souhlasu se lze odvolat do 15 dnů ode dne jeho oznámení k Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy, Jungmannova 35, Praha 1, podáním u zdejšího odboru životního prostředí.

Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka. Odvoláním lze napadnout výrokovou část rozhodnutí, jednotlivý výrok nebo jeho vedlejší ustanovení. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné.

  1. ČASTÉ DOTAZY

Jaké další doklady jsou nutné k podání žádosti?

Platný doklad totožnosti. Další potřebné doklady jsou uvedené ve formuláři v Příloze č. 11 a v jeho příloze. Liší se dle konkrétní žádosti, je proto nezbytné prostudovat nejen příslušný formulář, ale i přílohu.

Žádost o souhlas kromě náležitostí stanovených správním řádem obsahuje dle ust. § 17a vodního zákona obsahuje následující podklady:

  • základní popis záměru, jeho rozsah a účel,
  • identifikační údaje o místu, na němž se má záměr uskutečnit,
  • dokumentaci stavby, zařízení nebo činnosti, s výjimkou souhlasu podle § 17 odst. 1 písm. i),
  • odborné posouzení vlivu záměru na odtokové poměry, pokud jím mohou být dotčeny,
  • stanovisko správce povodí, s výjimkou souhlasu podle § 17 odst. 1 písm. g) a i) pro potřeby domácností,
  • vyjádření příslušného správce vodního toku, pokud má být záměrem dotčen vodní tok,
  • projekt geologických prací v případě souhlasu podle § 17 odst. 1 písm. i).

Jaké jsou lhůty pro vyřízení žádosti?

V jednoduchých věcech, zejména lze-li rozhodnout na podkladě dokladů předložených žadatelem, rozhodne vodoprávní úřad bezodkladně. V ostatních případech rozhodne nejdéle do 60 dnů od zahájení vodoprávního řízení; ve zvlášť složitých případech nejdéle do 3 měsíců. Nelze-li vzhledem k povaze věci rozhodnout ani v těchto lhůtách, může lhůtu přiměřeně prodloužit odvolací orgán.

Jaké jsou lhůty pro vyřízení?

V jednoduchých věcech, bezodkladně. V ostatních případech vydá vyjádření do 30 dnů od doručení žádosti do podatelny úřadu.

Je možné získat informace i z jiných zdrojů nebo v jiné formě?

http://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Stavebni-pravo/Pravo-a-legislativa-(1)/Stavebni-zakon/Novelizace-vyhlasky-c-503-2006-Sb-(1)

Přímý odkaz na stránky MMR je v rubrice „Tiskopisy“

Ministerstvo zemědělství ČR, rozcestník eAGRI – voda

MZe ČR Sekce vodního hospodářství – Odbor státní správy ve vodním hospodářství a správy povodí.

Jaké elektronické služby lze využít?

E-mail:                        urad@pocernice.cz

ID datová schránka:    seibq29

 

13. JAKÉ SANKCE MOHOU BÝT UPLATNĚNY V PŘÍPADĚ NEDODRŽENÍ POVINNOSTÍ

Jestliže dle ustanovení §116 odst. 1 písm. e) vodního zákona fyzická osoba provede stavbu, zařízení nebo činnost podle § 17 odst. 1 vodního zákona, bez souhlasu vodoprávního úřadu nebo v rozporu s ním, lze jí za přestupek dle odst. 2, písm. c) § 116 vodního zákona, uložit pokutu do 100 000 Kč.

Jestliže dle ustanovení §125a odst. 1 písm. e) vodního zákona právnická osoba provede stavbu, zařízení nebo činnost podle § 17 odst. 1 vodního zákona, bez souhlasu vodoprávního úřadu nebo v rozporu s ním, lze jí za přestupek dle odst. 2, písm. d) § 125a vodního zákona, uložit pokutu do 500 000 Kč.

14. PŮSOBNOST

Státní správa vykonávaná v přenesené působnosti:

Vodoprávní úřad místně příslušný podle ust. § 11 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), věcně příslušný podle § 106 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vodní zákon“) a dále příslušný podle § 32 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, a § 4 vyhlášky č. 55/2000 Sb. HMP, kterou se vydává Statut hl. m. Prahy, obojí ve znění pozdějších předpisů.

15. TÉMATICKÁ OBLAST, V NÍŽ SE ÚKON VYKONÁVÁ

  • Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve věcech, pokud vodní zákon nestanoví jinak, při řízeních o věcech upravených vodním zákonem, jde-li o rozhodování týkající se vodních děl a vodohospodářských úprav.
  • Zákon č. 500/2004 sb., správní řád v platném znění.
  • Zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, v platném znění.
  • Vyhláška č. 55/2000 Sb. HMP, kterou se vydává Statut hl. m. Prahy, ve znění pozdějších předpisů.
  • Vyhláška č. 183/2018 Sb., o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.
  1. KLÍČOVÁ SLOVA TÝKAJÍC SE ÚKONU
  • Souhlas vodoprávního úřadu dle §17 odst. 1 vodního zákona.
  1. POČÁTEK PLATNOSTI ÚKONU
  • Popis je platný dle právního stavu od 1. 7. 2024
  1. KONEC PLATNOSTI ÚKONU
  • Do doby změny novelizace či jiné změny uvedených právních norem.
  • Průběžná aktualizace k 1. 1. běžného roku.
  1. VÝSLEDEK ÚKONU JE VEDENÝ VE VODOPRÁVNÍ EVIDENCI
  • Centrální registr vodoprávní evidence (CRVE) Ministerstva zemědělství ČR.
  • MŽP prostřednictvím formuláře zasílaném magistrátem hlavního města Prahy