Od 1.7.2024 je účinný nový stavební zákon (zákon č. 283/2021 Sb.). Tento zákon s sebou přináší i digitalizaci stavebního řízení. Žádosti se mají přednostně podávat elektronicky přes Portál stavebníka, který je přístupný na odkazu: Portál stavební správy (gov.cz)
Jde o webovou aplikaci, přes kterou je možné nejen podávat žádosti, ale i nahrávat dokumentaci nebo vést komunikaci s úřady. Díky napojení na databáze státu systém část formulářů vyplní za uživatele. Stavebník by také měl mít prostřednictvím portálu vždy aktuální přehled o tom, v jaké fázi se jeho řízení nacházejí.
Je třeba dodat, že projektovou dokumentaci zpracovávanou autorizovaným projektantem lze na stavební úřad podat POUZE prostřednictvím Portálu stavební správy (Portálu stavebníka)! Tato musí mít vždy elektronickou podobu a musí být autorizovaným projektantem elektronicky podepsaná. Pokud projednání záměru vyžaduje takovou projektovou dokumentaci, musí být tato stavebníkem nejpozději současně s podáním žádosti o povolení záměru vložena do evidence elektronických dokumentací (prostřednictvím Portálu stavebníka). Jestliže tak nebude učiněno, stavební úřad takovou žádost neprojedná a usnesením ji odloží.
Níže poskytujeme jednotlivé formuláře pro podání žádostí na stavební úřad. Nicméně pro urychlení vyřízení Vašeho záměru doporučujeme podávat všechny Vaše žádosti elektronicky, a to prostřednictvím Portálu stavebníka: Portál stavební správy (gov.cz).