Ambiciózní projekt výstavby nového železničního podjezdu v Bystré, který v budoucnu výrazně zlepší dopravní situaci v této části města, se potýká s neočekávanými komplikacemi. Původně optimistické odhady byly postupně posouvány dál do budoucnosti, což vyvolává otázky o konečném termínu dokončení a dopadu na místní obyvatele.
Proč se stavba zpožďuje?
Hlavními příčinami zpoždění jsou problémy s pozemky a složitý proces získávání potřebných povolení.
- Spory o pozemky: Jedním z nejzásadnějších problémů se ukázaly být spory o pozemky, přes které měla stavba vést. Někteří vlastníci pozemků nesouhlasili s podmínkami odkupu nebo s průběhem stavby. Tyto spory výrazně zdržely zahájení stavebních prací a vedly k nutnosti upravit původní projektovou dokumentaci i celý harmonogram stavby.
- Složitý proces povolování: Získání všech potřebných stavebních povolení se ukázalo být mnohem náročnější, než se původně předpokládalo. Bylo nutné vyhotovit podrobnou projektovou dokumentaci, která musela splňovat přísná legislativní požadavky. Dále bylo potřeba získat souhlas řady dotčených orgánů. Změny v projektové dokumentaci, způsobené například výše zmíněnými spory o pozemky, vedly k nutnosti opakovat některá povolovací řízení. Také odvolání společnosti Airmedia proti stavebnímu povolení výrazně zkomplikovalo a prodloužilo již tak náročný proces povolování.
Pro realizaci tohoto projektu byl zvolen takzvaný design-and-build přístup. To znamená, že jedna společnost zodpovídá jak za projektování, tak za samotnou realizaci stavby. Tento přístup má řadu výhod, jako je například zkrácení doby realizace a lepší koordinace mezi projektovou a realizační fází. Na druhé straně však nese s sebou i určitá rizika. V případě projektu podjezdu v Bystré se ukázalo, že časté změny v projektové dokumentaci, způsobené především problémy s pozemky, tento přístup zkomplikovaly.
Přes všechny problémy se podařilo dosáhnout i některých pozitivních výsledků. Například byla úspěšně realizována přeložka inženýrských sítí a byla vybudována část nového mostu. Dále se podařilo dohodnout se se Správou železnic na využití plánovaných výluk pro práce na podjezdu. Co se týče budoucího výhledu, tak aktuální odhady hovoří o dokončení stavby v průběhu roku 2025. Nicméně tento termín je stále nejistý a může se ještě změnit v závislosti na dalším vývoji situace.
Stavba podjezdu v Bystré, realizovaná společností Subterra, a.s., na zakázku Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s., se potýká s řadou komplikací. Přesto se všechny zúčastněné strany usilovně snaží překonat vzniklé překážky a dokončit náročný projekt v co nejkratším čase. I když budoucnost stavby není zcela jistá, je zřejmé, že úspěch závisí na vzájemné spolupráci investora, projektanta a zhotovitele.
Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK