ZMĚNY V PODNIKÁNÍ MALÝMI VOZIDLY K 21. KVĚTNU 2022

ZMĚNY V PODNIKÁNÍ MALÝMI VOZIDLY K 21. KVĚTNU 2022
ZMĚNY V PODNIKÁNÍ MALÝMI VOZIDLY K 21. KVĚTNU 2022

V důsledku přijetí nových norem EU tvořících tzv. „Balíček mobility“ budou od 21. května 2022 nově na kategorii podnikatelů, kteří vykonávají povolání podnikatele v silniční nákladní dopravě výhradně vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny, avšak nepřesahující 3,5 tuny dopadat obdobné povinnosti vztahující se v současnosti na podnikatele v silniční dopravě provozující silniční nákladní dopravu pro cizí potřebu vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, pokud budou těmito vozidly provozovat mezinárodní dopravu nebo dopravu mezi dvěma místy na území jiného členského státu (tzv. kabotáž).

 

Vzhledem k tomu, že odpovídající novela zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, která provádí uvedené unijní normy v právním řádu ČR, se prozatím nachází v legislativním procesu a bohužel tak s největší pravděpodobností nenabyde účinnosti do května 2022, vytvořilo Ministerstvo dopravy návod řešení pro podnikatele, kteří chtějí do doby přijetí vnitrostátní úpravy vykonávat povolání podnikatele v silniční nákladní dopravě dodávkami. Tento návod a další instrukce naleznete na stránkách Ministerstva dopravy.

Prokazování finanční způsobilosti od 21. 2. a od 22. 5. 2022

Povinnost prokázat finanční způsobilost budou mít nově i podnikatelé v silniční dopravě pro vozidla, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 2,5 tuny, avšak současně nepřevyšuje 3,5 tuny, a která jsou používána v mezinárodní dopravě.

 

Na základě nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2020/1055 ze dne 15. července 2020, kterým se mění nařízení (ES) č. 1071/2009, (ES) č. 1072/2009 a (EU) č. 1024/2012 za účelem jejich přizpůsobení vývoji v odvětví silniční dopravy, musí podnikatelé v silniční dopravě, kteří provozují mezinárodní silniční dopravu vozidly s největší povolenou hmotností převyšující 2,5 tuny, avšak současně nepřevyšující 3,5 tuny, nově i pro tato vozidla plnit podmínku finanční způsobilosti.

Podnikatel v silniční dopravě, jehož vozový park se sestává z vozidel, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3,5 tuny bez ohledu na to, jsou-li používána ve vnitrostátní nebo mezinárodní silniční dopravě a vozidel, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 2,5 tuny, avšak současně nepřevyšuje 3,5 tuny, a která používá v mezinárodní dopravě, je v návaznosti na vyhlášený směnný kurz ECB 2021/c 400/02, který činí 1 euro = 25,309 Kč, pro rok 2022 povinen s platností od 21. 2. 2022 prokázat kapitál nebo rezervy ve výši nejméně:

 

  • 227 781,- Kč pro jedno vozidlo s největší povolenou hmotností převyšující 3,5 tuny,
  • 126 545,- Kč pro každé další vozidlo s největší povolenou hmotností převyšující 3,5 tuny,
  • 22 778,1 Kč pro každé další vozidlo s největší povolenou hmotností převyšující 2,5 tuny, avšak nepřevyšující 3,5 tuny.

 

Podnikatel v silniční dopravě, jehož vozový park sestává výhradně z vozidel, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 2,5 tuny, avšak současně nepřevyšuje 3,5 tuny, a která používá v mezinárodní dopravě, je v návaznosti na vyhlášený směnný kurz ECB 2021/c 400/02, který činí 1 euro = 25,309 Kč pro rok 2022 povinen s platností od 22. 5. 2022 prokázat kapitál nebo rezervy ve výši nejméně:

 

  • 45 556,2 Kč pro jedno vozidlo s největší povolenou hmotností převyšující 2,5 tuny, avšak nepřevyšující 3,5 tuny,
  • 22 778,1 Kč pro každé další vozidlo s největší povolenou hmotností převyšující 2,5 tuny, avšak nepřevyšující 3,5 tuny.

 

Zdroj: Ministerstvo dopravy