Deklarace podmínek rozvoje MČ Praha 20
za účelem eliminace negativních vlivů zástavby nových rozvojových ploch na stávající zástavbu
Oblast územně plánovací dokumentace
- Nerozšiřovat zastavitelné plochy do volné krajiny nad rámec současných rozvojových ploch daných platným ÚP hl.m. Prahy ke dni 1.1.2015.
- Nepodporovat zvyšování územním plánem stanovené míry využití v rozvojových plochách, s výjimkou zvýšení kódu míry využití ze stupně A na B pro individuální zástavbu rodinných domů, při kterém dochází ke zvýšení možného poměru součtu hrubých podlažních ploch záměru k vymezené ploše z 20% na 30%. Výjimka z tohoto principu je možná pouze za předpokladu komplexnosti navrhovaného řešení ve vztahu k okolí a současně za předpokladu, že záměr zjevně nebude mít na stávající zástavbu žádné negativní vlivy.
- V novém územním plánu požadovat v rozvojových plochách snížení míry jejich využití (v porovnání s platným územním plánem), resp. zasadit se o celkovou redukci rozvojových ploch a předcházet vytváření prostředí prostorově sociální segregace s negativními vlivy na sociální soudržnost obyvatel.
- Při projednávání územně plánovací dokumentace, respektovat veřejné zájmy, zejména:
- ochranu zdraví obyvatel MČ Praha 20 (včetně ochrany před hlukem a emisemi)
- ochranu životního prostředí
- ochranu zvláště chráněných území a ochranných pásem vodních zdrojů
- ochranu zemědělského a lesního půdního fondu
- zachování a respektování krajinného rázu
- ochranu kvality a bezpečnosti bydlení
- ochranu ploch zeleně a veřejné vybavenosti
- zajištění odpovídajících podmínek pro vybudování nových zelených osázených ploch pro relaxaci a volný čas.
Oblast konkrétních záměrů
- Každý stavební záměr, který by potenciálně mohl narušit veřejné zájmy uvedené v bodě 4, směřovat do co nejméně konfliktních lokalit, popř. si vynutit potřebná kompenzační opatření.
- Při posuzování stavebních záměrů v zastavitelných plochách vždy prověřovat dosažení žádoucího rovnovážného stavu mezi nárůstem počtu obyvatelstva a budovanou technickou, dopravní a zelenou infrastrukturou. Dále prosazovat řešení ochrany hodnot území a zohledňovat také požadavky na zvyšování kvality života obyvatel – viz bod 7.
- Pro posouzení rozsáhlého nebo výrazného stavebního záměru v zastavitelných plochách, kromě výstavby občanské vybavenosti pro uspokojení potřeb daného území, bude při projednání v orgánech samosprávy MČ Praha 20 nejpozději ve stupni dokumentace pro územní řízení doloženo:
- dopravně inženýrské posouzení jeho vlivu na komunikační síť MČ Praha 20 (navýšení intenzity dopravy na Náchodské, případně podle lokalizace záměru i na ostatních na stavební záměr navazujících komunikacích a dopravně inženýrským posouzením klíčových křižovatek na těchto komunikacích)
- údaji o počtu nových obyvatel a nových pracovních míst, které bude nový záměr generovat
- údaji o dosažitelnosti a kapacitě občanské vybavenosti, a to podle vybraných ukazatelů stanovených na základě materiálu zpracovaného Ústavem územního rozvoje – Principy a pravidla územního plánování, Kapitola C – Funkční složky – C.4 – Občanské vybavení (Dostupnost: http://www.uur.cz/default.asp?ID=2571) – viz. příloha č. 1
- posouzením docházkových vzdáleností a bezpečnosti docházkových tras na nejbližší zastávku PID
- posouzením docházkových vzdáleností a bezpečnosti docházkových tras k nejbližším veřejným plochám zeleně
- hlukovou studií vlivu na okolní zástavbu (vyjma případů, kdy z charakteru nebo rozsahu záměru bude zjevná irelevantnost tohoto požadavku)
- rozptylovou studií vlivu na okolní zástavbu (vyjma případů, kdy z charakteru záměru nebo rozsahu bude zjevná irelevantnost tohoto požadavku)
- Pokud budou na základě vyhodnocení údajů podle bodu 7 zjištěny problémy způsobené samotným stavebním záměrem, bude součástí podkladů pro jeho projednání v orgánech samosprávy MČ nejpozději ve stupni dokumentace pro územní řízení i návrh konkrétních opatření na jejich vyřešení. Městská část posoudí reálnost navrhovaných opatření, popř. navrhne jejich úpravu, a jejich zajištění pak promítne do smluvních vztahů s investorem pro danou výstavbu (např. do plánovací smlouvy).
- V zastavěných územích a zastavitelných plochách vytvářet podmínky pro zadržování, vsakování i využívání dešťových vod jako zdroje vody a s cílem zmírňování účinků povodní. Úroveň technické infrastruktury, zejména dodávku vody a zpracování odpadních vod koncipovat tak, aby splňovala požadavky na vysokou kvalitu života v současnosti i v budoucnosti. Pro odkanalizování rozvojových ploch neakceptovat nové lokální čistírny odpadních vod vyjma případů individuální zástavby rodinných domů a drobných provozoven.
- Novostavby musí respektovat výškový obraz a kompozici okolní zástavby. Prostorová skladba by měla být koncipována tak, aby doplnila stávající prostorové a hmotové vazby a nenarušovala urbanistické a architektonické hodnoty stávající lokality. Pokud to vzhledem k rozsahu stavebního záměru nebude vyloučené, musí být jeho součástí i kvalitní veřejné prostranství.
- Rozsáhlejší stavební záměry v rozvojových plochách budou před rozhodnutím samosprávy MČ projednány s veřejností a bude k nim získáno vyjádření Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).
Příloha č. 1 – vybrané ukazatele pro stanovení kapacity potřebné občanské vybavenosti
Druh zařízení | Účelová jednotka | Počet účelových jednotek na 1000 obyvatel | |
Zařízení školství a výchovy | |||
předškolní (mateřská) výchova | 1 místo | 40 | |
základní výchova | 1 místo | 136 | |
středoškolské vzdělávání | 1 místo | 12 (gymnázia) | |
Zařízení tělovýchovy a sportu | |||
hřiště pro děti | m² upraveného pozemku | 800 | |
hřiště pro mládež a dospělé | m² upraveného pozemku | 700 | |
tělocvičny (v rámci škol) | m² čisté užitkové plochy | 400 | |
sportovní hala | m² čisté užitkové plochy | 300 | |
Zařízení zdravotnictví | |||
ambulančně primární péče | 1 lékařské pracoviště | 1,1 | |
jesle | 1 místo | 2 | |
lékárna | 1 lékařské pracoviště | 0,3 | |
Zařízení sociální péče | |||
domov důchodců | 1 místo | 4 |