Přes třicet let bojuje samospráva naší městské části o zlepšení podmínek dopravní situace v Horních Počernicích. Ať byl v čele obce starosta ten či onen, či ona, nikdy se nepodařilo dosáhnout zásadních změn, které by Horním Počernicích pomohly ke snížení negativních dopadů nadměrné tranzitní dopravy všeho druhu i dalším vlivům, které našim občanům přinášejí každodenní trable. Naopak! Dokončování ideově dávno překonaných plánů tranzitní dopravy ze sedmdesátých či osmdesátých let přineslo další negativa, ať už třeba v četnosti průjezdní dopravy, nebo nadměrných vlivů na životní prostředí.
A skutečně – po návštěvě nového ministra dopravy Martina Kupky (ODS) minulý týden v Horních Počernicích (mimochodem je to první návštěva rezortního ministra v naší městské části od roku 1990!) existuje reálná představa i příslib pro realizaci některých významných dopravních opatřeních, které mohou Horním Počernicím se současnými problémy opravu pomoci. Co jsme tedy s panem ministrem na počernické radnici za účasti dalších komunálních politiků – Zdeňka Zajíčka, předsedy klubu zastupitelů magistrátu hlavního města, předsedy oblastního sdružení a Ondřeje Martana z Běchovic minulý týden projednali a také nalezli schodu?
- Propojení Horních Počernic přes novou dálniční křižovatku Beranka ve směru na Klánovice a Šestajovice. Současný stav, přes jistý pokrok v projektové a investiční přípravě obnovení dálniční křižovatky Beranka, připomíná zamrzlý rybník. Jistě dobře míněný záměr – projekt se zřízením komunikačního odpojení především osobní automobilové dopravy ze sousedních obcí ve středočeském kraji z poděbradské silnice na dálniční síť, má jistou trhlinu. Jde o nepochopení dopravních tahů ze sousedních obcí na dálnici D 11, především od klánovických a šestajovických samospráv. Zřejmě z obav o negativní vlivy na životní prostředí v jinak ekologicky nezávadných obcí na východ od nás. Pan ministr přichází, dá se říci s optimálním řešením, přimknout tyto lokální dopravní tahy pro především osobní průjezdní osobní dopravu k nově budované tzv. VRT – vysokorychlostní železniční trati, která má i bude mít nesporně značnou realizační prioritu i průchodnost. Nové propojení přes novou dálniční křižovatku Beranka pak dostane jistě i dostatečnou ekologickou ochranu a občané sousedních obcí mohou tyto dopravní tahy spokojeně a bez rizik zhoršení životního prostředí užívat. To je bezesporu nový a nadějný předpoklad úspěšné realizace dopravního komplexu dálniční křižovatky Beranka.
- Zřízení nové železniční zastávky na trati Praha – Masarykovo nádr. – Lysá n. Labem v Horních Počernicích – Čertousích. To není myšlenka pana ministra, ale její záměr hodlá významně podpořit a líbí se mu. Pozemky pro oboustrannou zastávku v lokalitě Čertousy nabízí rodina restituentů, která má na svém majetku – zdevastovaném zámečku podél Bártlovy ulice a přilehlých pozemcích své rozvojové plány. Naší městské části by nová zastávka pak přinesla kromě své základní funkce v uspokojení přepravy osob z dnes již významnější lokality Čertousy i naplnění dlouho neřešené tranzitní osobní dopravy z obcí i měst na východ od Horních Počernic. Vždyť naše parkoviště u nádraží nafouknout nelze a vidina rozsáhlejšího parkoviště u stanice Mstětice se rozplývá. Čili opět nová a nečekaná naděje.
- Pan ministr Kupka zcela bez pochyb pochopil neúměrnou zátěž osobní dopravy na ulici Náchodská. Proto byl konsternován nad neschopností pražské organizace Technické správy komunikací realizovat nový most nad dálnicí D 11 v ul. Božanovské. Ačkoliv od pochybného zbourání tohoto mostu (ne staršího než 40 let) uběhlo již více než tři čtvrtě roku, výstavba mostu nového je stále v nedohlednu. Jak tato situace zatěžuje právě Náchodskou ulici, o tom není třeba se přesvědčovat. V té souvislosti pan ministr podpořil i projekt podjezdu pod žel. tratí v ulici Bystrá, opět v režii Technické správy komunikací. Naopak vyjádřil jisté pochybnosti nad možností realizovat další sjezd z dopravního uzlu dálniční sítě nad komunikací Bystrá, i když toto propojení ve prospěch Horních Počernic bylo v původním projektu. Dále jsme s panem ministrem diskutovali na téma pražského okruhu, jeho další realizace i možnostech tranzitního vedení nákladní dopravy mimo území hl. m. Prahy.
Suma sumárum: zaplať pán bůh za návštěvu pana ministra v Horních Počernicích. Opravdu se rozsvítilo světlo v tunelu dopravních souvislostí, které až dosud nikdo dostatečně neřešil.
Vážení čtenáři, mohu Vás ujistit, že v osobě pana ministra, současně komunálního politika ve Středočeském kraji, vidím velikou naději. Sympatické bylo, že jsme i jednotlivá klíčová místa navštívili, že jsme zásadní věci neřešili tak říkajíc od stolu. Teď půjde o to, aby se k jednotlivým záměrům vstřícně postavili zástupci dalších správních i investorských organizací na všech úrovních, od hlavního města až po republikové instituce. Velmi rád bych panu ministrovi poděkoval za jeho návštěvu i v situaci, kdy vláda řeší zcela odlišné úkoly než v normálním stavu.
Petr Měšťan, starosta.